על IC, הנהלה והמיתוסים שביניהם

קוראים לי שי ואני Senior iOS Tech Lead ב monday.com. לפני זה הייתי אחד מהאחראיים הטכנולוגיים על תחום ה iOS ב Gett, ולפני כן הייתי המפתח הבלעדי לאפליקציית ה Mobile Order & Pay של Tim Hortons לiOS (תחשבו Starbucks, אבל בקנדה). חוץ מזה אני מרצה בהמון כנסים בארץ ובחו״ל בתחום שלי, ויש לי אפילו כמה ספרים עם השם שלי עליהם (וחלקם אפילו דיי מצליחים, טפו טפו!).
למה אני מספר לכם את כל זה?
בעיקר בשביל שתבינו שרוב הקריירה שלי סבבה סביב להיות IC.
ומה זה IC בעצם, אתם אולי תוהים לעצמכם? Individual Contributor.
דובר על כך רבות בקבוצה אבל בדרך כלל קריירות בתחום ההיי-טק (ולא רק) מופרדות לשני מסלולים:
  • מסלול IC – אלו אנשים שיותר ״מתכנתים״ או Tech Leads ועיקר ההתמחות שלהם היא בטכנולוגיה (יותר Hands On).
  • מסלול Management – אנשים שהולכים לכיוון של להיות Team Leads, Group Leads, Engineering Manager וכ׳ו – ועיקר ההתמחות שלהם היא אנשים, הניהול שלהם, ה wellbeing שלהם וכיו׳ב.
יוצא לי לדבר עם המון אנשים שמבקשים להתייעץ על האם להמשיך בקריירה כIC, או לנסות ולהתברג לתפקיד ניהולי אחרי כמות שנים מכובדת בתפקידים Hands-on, ולמרות שהתשובה נראית להמון אנשים (במיוחד כאלה מחוץ לעולם שלנו) כמאוד straightforward (מה?! מי לא רוצה להיות מנהל?!) – המציאות היא בדרך כלל הרבה יותר מורכבת ומעניינת מזה.
רובנו (אם לא כולנו) גדלנו בעולם ובמסלול שבו דיי נדחף לנו לראש ללא הפסקה ש ״תמיד צריך להתקדם בתפקיד״ ו ״להיות מנהל זה להיות מצליח!״ ו״אם אני באמת רוצה להשפיע אני חייבת לנהל״ – בין אם אלו האבא ואמא הדואגים שרוצים שנהיה מצליחים עוד מילדות (במיוחד אם אתם גדלתם בסביבה יותר נטולת אמצעים או אתם אוטודידאקטים באופי שלכם), ובין אם זו הסביבה רוויית הטייטלים ב LinkedIn שבה אם לא מתקדמים בטייטל, אז בעצם ״לא מתקדמים״.
ודווקא בנקודה הזו חשוב לי נורא לגעת – הדרייב של המון אנשים להתקדם לניהול הוא לאו דווקא מגיע מהאנשים עצמם. הרבה פעמים זה אפילו לא משהו שהIC רוצים בעבור עצמם, אבל הם מרגישים שזה ״הצעד הטבעי הבא״ (מהסיבות שכתבתי למעלה).
תשאלו את עצמכם:
  • מי אמר שמפתח מדהים יכול להיות מנהל מדהים?
  • מי אמר שמפתחת מדהימה תהנה מלהיות מנהלת?
  • האם כ Leadership שמקדמים מפתחת או מפתח מדהימים לניהול – אנחנו עושים לחברה (ולIC עצמם) יותר נזק, או תועלת?
  • והאם אני בכלל מדמיין את עצמי מתרחק מלכתוב קוד ולבנות דברים, האם אני מוצא את הפאשן שלי בלהרים אנשי ונשות צוות אחרים, לבנות אותם, ולכוון אותן להצלחה?
חטאתי בכך בעצמי (במיוחד בתחילת הקריירה) – וכל הזמן התעקשתי לחפש את הקידום הבא. בין אם זה תפקידים כמו CTO ו Head of R&D בסטרטאפים קטנטנים (שבהם יש לזה פחות משמעות ניהולית בד״כ), ובין אם זה להיות ארכיטקט – שזה גם מן טייטל שנשמע ״בין לבין״ אבל הוא כולל המון אספקטים של ניהול ובירוקרטיה – אם מסתכלים על הBalance בין כתיבת קוד בידיים לבין לא.
תמיד ראיתי את עצמי כאדם שה Passion שלו הוא פשוט ״לבנות דברים״. הקטע הזה של לבנות מוצרים שאנשים משחקים איתם בידיים ומוצאים בהם ערך זה משהו שמעיף לי את המוח שאני זוכה לעשות (זה חלק גדול מהסיבה שעברתי לפתח ל Mobile מלכתחילה). ובגלל זה אחרי המון שנות ״התניה״ מהסביבה והתחבטות, הסתכלתי לתוך עצמי והבנתי את האמת הפשוטה – אני ממש אוהב ונהנה להיות IC. אני לא חייב או מחוייב להיות מנהל, ואני גם לא מעוניין לעבור לתפקיד ניהולי בשלב הזה של החיים שלי (או אולי בכלל)
אז מה ה Bottom Line פה? הקריירה שלכן היא שלכן ! כשחושבים על האספקט של תפקיד ניהולי, צריך רגע לשים את המקום של ה ״שופוני״ והטייטל, ולחשוב באמת על התכל׳ס – האם אני אהנה מזה? האם אני טוב בזה? האם מה שעושה לי באמת באמת טוב בבוקר ואש בלב זה לבנות מוצר עם הידיים, או לנהל את הצוות שיבנה את המוצר בידיעה שאני אוכל להיות פחות מעורב בידיים, עם הזכות לקדם את האנשים וההצלחה מלמעלה ?
כשתדעו את התשובה – לכו עם הלב. אל תתנו לאף אחד להגיד לכם שאתם ״חייבים״ (כי אתם לא), ועוד חשוב לומר זה שהנהגה (Leadership) היא לאו דווקא הנהלה (Management). תחשבו כמפתחים על האנשים שאתם הכי Looking up to ותבינו שהאנשים האלה ״מובילים״ – הם Leaders, פשוט מהאספקט הטכנולוגי, ולא מה People Management, וזה משהו שכל מי שרוצה יכול להגיע אליו עם מספיק עבודה, מאמץ ורצון. יכולת ההשפעה הרוחבית ב2 המסלולים היא מדהימה, כל מסלול עם העולם שלו.
חשוב לציין נקודה לפני סיום – אני כותב מנסיוני האישי מתפקידים יותר טכניים / code-oriented, אבל הבחירה להיות IC מול מנהל\ת לחלוטין קיימת גם בצוותי דיזיין, פרודקט, וגם בתחומים שהם לחלוטין מחוץ להיי-טק, בתכל׳ס.
אבל מה הכי חשוב, תכל׳ס? זה לא לקחת שום דבר שהסביבה אומרת לכם כ״מובן מאליו״ (כמו בהרבה מקרים בחיים), ולחשוב על מה אתם צריכים ורוצות בשביל עצמכם ועצמכן.