כשנכנסתי כמעצבת הראשונה לסטארטאפ מצאתי את עצמן, מן הסתם, עולה על רכבת נוסעת. לצוותים כבר יש את תהליכי העבודה שלהם, ואני צריכה מצד אחד להשתלב בקיים בצורה חלקה ומצד שני לייצר תהליכים ודרכי עבודה חדשים שיתמכו בדבר שלשמו הגעתי: להקים את תחום הפרודקט דיזיין בחברה.

אני איילת פז אקלר, כיום Lead Product Design בחברת Applitools. בעבר עבדתי בחברות גדולות ומוכרות כמו צ׳קפוינט ונייס, ולפני שלוש שנים החלטתי לעשות שינוי ולעבור לעבוד בסטארטאפ. מאז הספקתי להקים פרודקט דיזיין בשני סטארטאפים, ואני שמחה לשתף מהתובנות שלי בקהילה הנהדרת פה 🙂

את האתגרים בלהגיע כמעצבת ראשונה לסטארטאפ אפשר לחלק לכמה מישורים: ראשית, הלבד. לשמחתי באתי אחרי כמה שנים טובות בתעשייה, ונעזרתי במעצבים ומעצבות שהכרתי לאורך הדרך בהתלבטויות שהיו לי. מעבר לזה, האתגר אולי הכי משמעותי זה להקים יסודות: גם יסודות תהליכיים, וגם יסודות עיצוביים.

ביסודות תהליכיים אני מתכוונת להשתתה של שילוב הדיזיין בתהליך המוצרי. כל עוד אין מעצבת אין-האוס, סטארטאפים רבים נוטים להתייחס לעיצוב כביצועיסט ותו לא. כשאני הגעתי כמעצבת ראשונה, היה לי חשוב להכניס לשגרת העבודה את השילוב שלי בתהליך, ולבסס את זה שהעיצוב הוא חלק אינטגרלי כבר משלב מוקדם של החשיבה המוצרית. הדבר הזה כולל בתוכו גם שילוב של טקסים שלא הכירו בחברה ודגש על דברים שלא בוצעו, או בוצעו מעט לפני הגעתי: design thinking, design review, מחקר משתמשים עם אוריינטציה עיצובית, דיזיין ספרינט, ועוד.

מבחינת היסודות העיצוביים אז זה אתגר לא פחות גדול. אמנם לא הגעתי לואקום מוחלט – הסטארטאפים שנכנסתי אליהם עבדו קודם לכן עם מעצבים פרילנאסרים, כך שכן היה עם מי לעבוד – אבל כן היה חשוב לחזור להתחלה ולשבת על האסטים העיצוביים, דיזיין סיסטם, ולהבין איך אני משלבת עבודה על הדברים החיוניים האלה במקביל לעבודה השוטפת על פיצ׳רים או מוצרים חדשים שרוצים להוציא. בהקשר הזה מאוד עזר לי לעבוד עם פרילנסרית שהתייחסתי אליה כעובדת אין-האוס לכל דבר ועניין, כך שהיא עשתה אונבורדינג לחברה כאילו היא עובדת מן המניין, הכירה את המוצר לעומק, וככה הייתי יכולה לנהל את העבודה בראש שקט שאני יודעת שאם אני עובדת בספרינט הקרוב על פיצ׳ר מסוים, יש לי פרילנסרית שמכירה את המוצר לעומק שבמקביל אליי עובדת על הדיזיין סיסטם או כל דבר אחר שראיתי לנכון.

על כל זה ועוד מאוד שמחתי לדבר בוידאו החדש של Startup for Startup, ואני מאוד מקווה שתמצאו את זה מועיל ועוזר.

מוזמנים לשאול follow-up פה בתגובות, אני זמינה לכל תהייה ועצה 🙂