logo
Frame 12

מאור אושר,

איך עוברים למודל של העסקה ישירה

2022-03-31

4 דקות קריאה

חברות רבות מעסיקות עובדי ניקיון כעובדי קבלן, בעוד שאר הצוות של החברה יהיה מועסק בהעסקה ישירה. זאת אחת הסיבות שבגללן עובדי קבלן נמצאים כמעט בכל מקום במשק הישראלי. 

אבל ישנן אופציות נוספות, שמנהלי חברות פשוט אינם מודעים להן, ואנחנו רואים היום יותר חברות, גם בעולמות ההייטק, שמבינות את גודל האחריות שמוטל עליהן להעסיק ישירות את כל העובדים שלהן, לדאוג שהעובדים כולם שווי ערך.

גם במאנדיי העסקנו בעבר את צוות הניקיון דרך חברת קבלן. כיום, כל עובדי הניקיון בחברה מועסקים ישירות דרך מאנדיי. היתרונות לחברה הם עצומים, גם ברמה התפעולית וגם ברמה התרבותית. עובדים בהעסקה ישירה הם שווים לכל שאר העובדים בחברה, ומקבלים בהתאם גם תנאים שווים לשאר העובדים בחברה. הם יכולים להרגיש שייכים לחברה, לתרבות שלה ולערכים שלה, והופכים לחלק אינטגרלי בחברה. על ההחלטה שלנו לעשות את המעבר למודל של העסקה ישירה דיברנו בפרק 150 בפודקאסט שלנו. 

לצד היתרונות הרבים, ישנם גם אתגרים במעבר מהעסקה של עובדי ניקיון דרך חברת קבלן לעובדים בהעסקה ישירה. כדי להאיר חלק מהאתגרים האלו ולהציע פתרונות שיוכלו להקל על המעבר, דיברנו עם מאור אושר, מנכ״ל ומייסד חברת ליבה, חברה ללא מטרות רווח שהוקמה ב-2019 ושמה לעצמה למטרה לעזור לארגונים גדולים כקטנים לקלוט לשורותיהם בהעסקה ישירה עובדים שבדרך כלל היה נהוג להעסיק דרך חברות קבלן. חברת ליבה הוקמה ע״י רונן שילה, שהיה המנכ״ל והמייסד של חברת קונדואיט, כחלק מהמשך הפעילות החברתית שאפיינה את החברה. כיום הוא משמש בתפקיד היו״ר של ליבה.

בכתבה, מאור מפרט חלק מהאתגרים שעומדים בפני מעסיקים ששוקלים לעשות את המעבר, ומציע פתרונות מתוך הניסיון שלו בנושא.

 —--------------------------------

מציאה וארגון של כוח אדם

אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני חברות שמעוניינות לגייס עובדים שלא דרך חברות קבלן, הוא העובדה הפשוטה שלא קל למצוא עובדים. רובם לא נמצאים בלינקדין או בפייסבוק, קשה להשיג עבורם ממליצים מהמעסיק הקודם ולרוב אין להם קורות חיים. הרבה פעמים קשה לדעת האם אותם עובדי ניקיון מחפשים עבודה חדשה או לא, מהסיבה הפשוטה שהם לרוב אינם יכולים להרשות לעצמם לקחת פסק זמן בין עבודות על מנת לחפש עבודה חדשה. עובדי קבלן בדרך כלל לא יעברו בין חברות הקבלן השונות, בגלל שמבחינתם ההבדלים בין החברות אינם משמעותיים. מבחינתם, אין אלטרנטיבה אמתית למקום העבודה שלהם, ולכן הם לא מחפשים באופן אקטיבי עבודה חדשה.

אתגר נוסף שחברות נתקלות בו הוא העובדה שהחברות לא יודעות כיצד לנהל ולארגן את עובדי הניקיון. כמה עובדים צריך לשכור? באיזה שעות הם צריכים לבוא? האם צריך מנהל צוות? כמה צריך לשלם? ועוד שאלות שעוסקות בניהול השותף של צוות הניקיון.

על מנת להתגבר על הבעיות האלה, הקמנו בליבה מאגר כוח אדם איכותי של עובדי ניקיון המעוניינים להשתלב בחברת הייטק בהעסקה ישירה. אנו מכשירים את המועמדים לקראת העבודה בחברת הייטק, החל מהכנה לראיון העבודה, מתאמים עימם ציפיות ומתארים את אופי התפקיד. בנוסף, אנחנו מספקים מעטפת של פתרונות לכל חברה, לא משנה מה הגודל שלה. אנחנו יכולים ביחד עם החברה להבין כיצד לארגן את צוות הניקיון, להבין מהם הדגשים של החברה בנושאי הניקיון ולבנות ביחד עם החברה תוכנית מסודרת לארגון הצוות.

גיוס העובדים המתאימים

חברות הייטק רבות הן המומחות הכי גדולות במשק לגיוס עובדים. הן יודעות איך לבחור את המתכנתים הכי טובים, למצוא את אנשי הפרודקט המובילים, והאם המגויס או המגויסת הטריים יכולים להתאים לתרבות הארגונית של החברה. הידע שצברו אנשי ונשות ה-HR של חברות ההייטק בשנים האחרונות הוא ידע עצום. ובכל זאת, כשזה נוגע לגיוס של עובדי ניקיון, שם הידע הזה נעצר. כל כך התרגלנו לרעיון שרק חברות כוח אדם יכולות לגייס עובדי ניקיון, שלא חשבנו שגם חברות אחרות יכולות ללמוד כיצד לגייס עובדים בתחומים כמו ניקיון.

לכן, מחלקות ה-HR בחברה צריכות להבין שגם גיוס של עובדי ניקיון יכול להיות מומחיות לא קטנה. אנחנו ב-״ליבה״ עוזרים לחברות רבות להתחיל לתרגל גיוס של העובדים המתאימים. חשוב לדעת לשאול את העובדים המגיעים לראיון עבודה את השאלות הנכונות, לבחון את הפרמטרים הנכונים בבחירת העובדים ועוד.

התמודדות עם מחסום השפה

אתגר נוסף שעומד מול מעסיקים בהעסקה של עובדים בתחום הנקיון יכול להיות במחסום השפה. ישנם עובדים רבים שלא דוברים עברית ולפעמים גם לא אנגלית. ישנן חברות שבהן העובדים מקבלים שיעורי אולפן ולומדים עברית, אבל לא כל החברות יכולות להרשות לעצמן את המשאבים או אפילו את הזמן שבלימוד העובדים שפה נוספת.

אחד הכלים הכי טובים שיש לנו לעזור בנושא הוא בניית תוכנית עבודה מסודרת. כשהעובד או העובדת מקבלים, בשפתם, תוכנית עבודה סדורה ומדויקת כמה שיותר, הם יכולים לבצע אותה יום אחרי יום. אם העובדים יודעים שבבוקר יום ראשון הם צריכים לעשות שורה של משימות קבועות מראש, קל יותר לנהל את העובדים בצורה קלה וברורה. ישנן חברות שבנו תוכניות עבודה מפורטות לעובדי הניקיון שלהם, בכמה שפות, על מנת לאפשר לעובדים להבין בדיוק את המשימות היומיות והשבועיות שלהם. בניית תוכנית עבודה תורמת גם לניהול יעיל ומקצועי יותר תוך יכולת בקרת איכות למנהלי הצוות.

להפוך את העובדים לחלק מהחברה

עובדים שעבדו שנים בחברות קבלן, אינם מבינים בכלל את המשמעות של לעבוד בהעסקה ישירה. עובדי קבלן רבים אינם יודעים מה הזכויות שהם יכולים לקבל, כמו פנסיה או קרן השתלמות. הם כלל לא מכירים את הרעיון של הפרשת כסף מהמשכורת, בנוסף לכך שהמעסיק מפריש בעצמו סכום כסף נוסף לפנסיה או להשתלמות. כל עוד מבינים את זה מראש, אפשר לבנות תוכניות הסברה מסודרות לעובדים על מנת שיוכלו להבין את הזכויות שמגיעות להם במסגרת של העסקה ישירה. 

בנוסף, חשוב למצוא דרכים לגרום לעובדים להשתלב בתוך החברה, על מנת שיוכלו להרגיש כמו עובדים מן המניין. זאת, אחרי שרובם ידעו כי במשך שנים הם לא מוזמנים להרמות הכוסית בפסח, או שהם מעולם לא הוזמנו ליום הכיף של החברה. עובדים שירגישו חלק אמיתי מהחברה, יכולים להיות מסופקים יותר בעבודתם, ועקב כך גם מחויבים יותר למקום עבודתם.

כשעובדי ניקיון הופכים לחלק אמיתי מהחברה, הם יכולים להתפתח ביחד עם ההתפתחות של החברה. העסקה ישירה מאפשרת לעובדים להשאר זמן רב עם החברה, ללמוד אותה ואת דרישות התפקיד, והדבר יוצר התפתחות טבעית גם של התפקיד שאותו עובד או עובדת ניקיון ממלאים. 

יש הרבה מה להרוויח

בסופו של דבר, עוד לא מצאנו אתגר בגיוס עובדים שלא הצלחנו להתגבר עליו. זה דורש נכונות ומחויבות מצד החברה, אבל יש לה גם הרבה מה להרוויח. היא מקבלת בתמורה עובדים שטוב להם, שמרגישים חלק מהחברה, שהם לא ״סוג ב׳״. חברות רבות מספרות שמאז שעברו להעסקה ישירה, הדבר משרה אווירה טובה יותר על כלל העובדים בחברה. לא רק זה, העסקה ישירה לא עולה יותר מהעסקה דרך חברות קבלן. כך שהרווח הוא כפול.

המהלך לעבור למודל העסקה ישירה מקדם גם תרבות ארגונית ערכית יותר, משפיע על כלל העובדים בחברה, ומפיל את מחיצות הזכוכית המיותרות בין עובדי הקבלן לעובדים האחרים. היא משפיעה על שכבות אוכלוסייה ממעמד סוציו אקונומי נמוך, ועוזרת לצמצם את הפערים בחברה הישראלית. אז יש פה גם תועלת עסקית וגם חברתית.  

הניסיון שלנו מלמד שהעסקה ישירה של עובדי הניקיון מחזקת את תחושת השותפות והשייכות של כלל עובדי החברה ומביאה לקידום מסלול חייהם של עובדי הניקיון ומשפחותיהם. העובדים מרגישים שהם חלק בלתי נפרד מהחברה, שהם שותפים להצלחתה ולכן הם גם יכולים ליהנות מההצלחה שלה כמו שאר העובדים. החברה מצידה, נהנית מצוות ניקיון מסור שמגיע למקום העבודה עם תחושת שייכות המגבירה את המוטיבציה לתרום מעבר. 

אם גם אתם מעוניינים להתחיל תהליך של העברת עובדים להעסקה ישירה, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר באתר שלנו, או בטלפון: 03-376-0449

 

 

שתפו את הבלוג:

הירשמו לאיזור האישי

צרו פרופיל אישי באתר ותוכלו להתחבר לאחרים ואחרות, לקבל תכנים מותאמים אישית, ולשמור את התכנים שהכי מעניינים אתכם.

עוד תוכן בנושא:

הניוזלטר שלנו

הירשמו וקבלו עדכונים על פרקים חדשים, כתבות, אירועים ועוד הפתעות!

רוצים לקחת חלק בשיתוף ידע?

אם גם אתם רוצים להצטרף למשימה שלנו להעשיר את האקוסיסטם בידע ותובנות, אם אתם רוצים לשאול אותנו משהו, אם אתם מרגישים שיש משהו שעזר לכם וכולם צריכים לדעת, נשמח לשמוע. 

iconתשאלו אותנו הכל