logo
Frame 15

רון וידר,

CTO ומייסד חברת OXEYE

זה לא הגיל – זה מה שאתה מביא לשולחן

2022-01-03

4 דקות קריאה

הרבה שואלים אותי כיצד זה להיות מנהל ויזם בן 25, הנדרש לעיתים להוביל עובדים מבוגרים ממנו ומה אם בכלל, האפקט של גילי הצעיר על קרנות והעומדים בראשם.

אז נתחיל בספוילר- לגיל אין ממש משמעות. זה הכל מי אתה, הרקע, העשייה, הכישורים והחזון, הגיל הוא סתם עוד מספר, לרוב פחות משמעותי משנות ניסיון, היקפי פרויקטים ורקע מעשי וטכנולוגי. בתכלס זאת העשייה, It's what you bring to the table.

אז איך הבנתי שאני רוצה לייסד ולנהל סטראטאפ? 

את דרכי בעולם הסייבר התחלתי עוד כנער בן 15, במקום לישון בלילה התאמנתי בפריצות לאתרים שונים (ללא גרימת נזק כמובן), כתיבת כלי פריצה ובעיקר בלאתגר את עצמי. אנחנו מדברים על תקופה אחרת, הרבה פחות מודעת לעולמות הסייבר, בלי מגמות בתיכון או תנועות נוער בתחום, כפי שיש היום. פעילות זו הובילה לזימון ליחידת 8200 ולתקופה מרתקת ומשמעותית בחיי, בעיצוב עתידי בתחום הסייבר, בהתנסות ראשונית כמנהיג ומנהל (כקצין ומפקד) ולכמה מחבריי הטובים. ביחידה, התחלתי כחוקר אבטחה, נעתי בעולמות הסייבר ומהר מאוד הבנתי כי אני רוצה לגעת בטכנולוגיה אך יש בי רצון לעשות משהו גדול יותר. להיות הכי טוב, אך עדיין חלק מסיפור גדול יותר, להוביל ולהנהיג בעולם הטכנולוגי.

הפעם הראשונה בה נתקלתי למעשה בניהול (יותר נכון פיקוד) אנשים, מבוגרים ממני, היה כאשר מצאתי את עצמי לאחר קורס קצינים כמפקד על חיילות וחיילים. לראשונה מצאתי את עצמי מנהל ומוביל אנשים אשר לא רק מבוגרים ממני, אלא חלקם אף חפפו אותי בתחילת דרכי ביחידה, הפוזיציות התהפכו.

אל ההבנה כי אני רוצה להקים סטארט אפ, הגעתי אחרי שיצא לי להוביל כמה צוותים ביחידה. בגלל סיבות שונות נוצר מצב בו כל ההנהלה של הפרויקט עזרה (חופשת לידה, קידום ומעבר ליחידה אחרת וכו) ומצאתי את עצמי מנהיג , מייצר חזון, רותם את כולם סביבי (בין אם זה קולגות או החיילים שלי) למענו ומצליח ליישם יחד אתם את החזון לטכנולוגיה שמישה ויעילה. למזלי הפרויקט הצליח, ההתרגשות אחזה בכולנו ואני הבנתי  בדיוק מה אני רוצה לעשות "כשאהיה גדול", לייצר חזון, לפרוט אותו לפעולות ישימות, לנהל צוות שיגשים את החזון יחד איתי ולייצר טכנולוגיה חדשנית.

מהצבא לעולם העסקים האמיתי: איך זה עובד?

 העבודה באורקה כאבן דרך בחיי ובייסוד החברה 

במהלך השירות הצבאי הכרתי את דין, שותפי לייסוד אוקסאיי ומנכ"ל החברה כיום. בשירות החלטנו כי ב-2020, כאשר אני משתחרר מהשירות והוא עוזב מקום עבודה ומתפנה, נקים יחד סטראט אפ. התקרבנו למועד, אך הקורונה החלה והבנו כי נאלץ להקפיא מעט את התוכניות. כך מצאתי את עצמי שבוע לפני שחרור, בלי עבודה ובלי סטארט אפ. התחלתי להילחץ. ביחידה רצו שאשאר, היססתי וכבר עמדתי לחתום כאשר הגיעה הצעת עבודה מאורקה. רציתי חברה משלי, מצד שני עוד כמה ימים אני משתחרר ואז מה? החלטתי להציע להם כי אעבוד אצלם חצי שנה. לשמחתי הרבה הם הסכימו וכך התחלתי לעבוד שם, מקום אשר התברר כמשמעותי ומעצב בחיי, מקום אשר הינו הרבה יותר ממקום עבודה זמני אלא סוג של בית ספר לעולם ההיי טק והסטארטאפים( השונה מהצבא), מקום ואנשים שהפכו לאבן דרך במסע שלי לייסוד אוקסאיי.

 מייסדי החברה ידעו את התוכנית שלי להמשך הדרך וחשפו אותי לאיך מתקבלים החלטות, איך מתחילים חברה, מה חשוב לדעת וכיצד מתנהלת חברה בעולם הביזנס האמיתי ולא ב8200. בעוד כמה מהגדרות התפקידים ביחידה מקבילות או דומות לתפקידים הקיימים בעולם הטק, יש  כמה הבדלים ניכרים בין הצבא, או נכון יותר היחידה –לבין העולם האמיתי.

ברור כי חווית העובד היא נקודה טובה להתחיל, הפינוקים, התנאים, העצמאות ואופן העבודה, אבל גם מערכות היחסים והניהול. בצבא יש פיקוד, יש שמירות במקביל למשימות ואתה לא צריך להביא לקוחות. בעבודה שם נחשפתי לראשונה לעולם הלקוחות, לביזנס האמיתי ולקבלת ההחלטות, השונה מהצבא לחלוטין.( פה אין שיקול של הגנת המולדת, אין משרד רוהמ שמחכה להמלצות או תוכניות כאלו או אחרות, פה המוטיבציה, גם הניהולית שונות מהותית).

גם כאן, לבקש ולקבל עבודה רק לחצי שנה, תוך שקיפות לכולם כי אתה עומד להקים חברה משלך אינם דבר מובן מאליו. גם כאן הרקע, הניסיון, ההמלצות מקולגות ובעיקר העשייה הם שהובילו אותם לקבל אותי. עד היום אני מלא הערכה למייסדי אורקה אשר קיבלו אותי, שילובו אותי בתהליכים וידע  ואת ה"גב" שהם נתנו לי. גם היום אנחנו בקשר חם, הם מלווים אותי, הם שותפי להתייעצויות בקבלת החלטות, באיך ליישם את החזון, הם ממש "פרטנרים" שלי במובן הלא כלכלי.

מזל טוב- לידה מוקדמת: 

הקמת Oxeye

לאחר חצי שנה, הגיע הרגע המכונן, התפטרתי ואני ודין הקמנו חברה. מצאנו משרד משפחתי קטן הכנו תוכנית והחלטנו כי במשך חודש נכתוב מצגת, נכין דמוים, חודש לאחר מכן נעשה הערכת שוק, נמשיך ללקוחות ואז נתחיל לגייס כספים...במציאות התהליך היה הרבה יותר מהיר!

שבוע אחרי שהתפטרתי כבר קיבלנו תגובות וקרנות הון סיכון החלו לגלות עניין. עם גיוס הכספים החברה התחילה להתעצב, היה ברור כי כל הכובע הטכנולוגי יושב עלי , אני צריך לבנות את הדמו, לכתוב אותו, להמחיש את הטכנולוגיה, לתכנן את נראה מוצר, לעצב אותו.. בעצם התחלנו להגדיר לנו את ה"מגרש" עליו אנחנו משחקים. אחרי חודשיים וחצי או שלושה חודשים סגרנו סבב גיוס של 5.3 מיליון דולר.

עם הכסף מתחילה גם העבודה האמיתית, בהתחלה, בתור מנהל הטכנולוגיה אני הייתי עושה הכל- מנהל פיתוח אבל גם חוקר, מפתח ואפילו DEVOPS, יצא לי להתנסות בכל תפקיד מהקצה אל הקצה. שני העובדים הראשונים שהצטרפו אלינו היו מהמעגל הקרוב שלנו וכך פחות או יותר בגילי  העובד השלישי שהצטרף היה בן 47. (עם ילדים די קרובים אלי בגיל..) ושוב הגיל לא היווה בעיה, הרקע, הניסיון והעשייה היו הבסיס הראשוני  איתו התחלנו ואשר עם הזמן התקדם גם ליחסי חברות.

כיום אנחנו מעסיקים 13 עובדים ולצד החברה יש לי כמה עיסוקים נוספים, בהתנדבות הקשורים גם הם בעולמות הסייבר והטכנולוגיה. אנחנו כותבים פלטפורמה למציאת בעיות אבטחה cloud native, וכשיצאנו לדרך אחד הדברים הראשונים שהבנתי היה שאנחנו חייבים להיות מעורבים בקהילה , אני מאמין גדול בקהילה, ויש לי3 עיסוקים או אפיקים (התנדבותיים) בנוסף לעבודה בחברה.

  • CNCF (Cloud Native Computing Foundation) – ארגון עולמי אליו הצטרפתי במקביל להקמת החברה. בתוך הארגון קיימת קבוצת סיקיורטי בהמסגרתה אנחנו נפגשים, מכל העולם ומדברים על סוגיות בנושא. יש אירועים וכנסים בהם יצא לי לקחת חלק וגם ביצוע של עבודות שוטפות. המעורבות וההיכריות יכולות תמיד להוביל לעבודות משותפות בעתיד.
  • OWASP (The Open Web Application Security Project) – ארגון שנוסד כבר לפני 20 שנה, עוד לפני הענן והמתייחס לאפליקציות ווב, איתם יצא לי להרים פרויקט בתחום הענן, לאפיין ולהגדיר מה הסיכונים הקיימים בתחום. הם גם סימנו את הפרויקט כמוצר הדגל..
  • Cloud Native Security TLV – טרי יותר, התחלתי להקים קבוצות מיטאפ. יש בארץ המון ידע ומחקרים והמטרה היא לייצר קבוצה אשר תציג ותלמד במקביל. תוכלו לקבל עוד מידע כאן.

גם אפיקים אלו ובעיקר העשייה תורמות משמעותית לי כאדם, יזם ובעל חברה ועוזרים לעבות את "מה שאני מביא לשולחן". גם פה הגיל הופך ליתרון, כי יש לי את הזמן, המשאבים והיכולת להיות מעורב בעוד עשייה, עוד ניסיון וגם עוד למידה. גם פעילות זו עוזרת ל"וואו אפקט" כאשר אני נשאל לגילי ולתגובה הנפוצה- וואו כמה הספקת.

רגע... בן כמה אמרת שאתה? 

איך מתגברים על המבוכה (במיוחד אצלך) ולמה גיל צעיר יכול להיות יתרון בתחום 

בסופו של דבר אני חושב כי ותק או גיל אינם הפרמטרים החשובים, יש המון משקל לניסיון ולרקע המקצועי שלך. לאותה חיילת שהייתה בת 25 באותו זמן, היה פחות ניסיון ולכן רתמתי אותה למטרה המשותפת דרך הזווית המקצועית, היה ברור לנו כי לי יש ערך מוסף וכי היא יכולה אפילו ללמוד מניסוני. כמובן כי לאחר מכן עם הזמן והעבודה המשותפת הקשר ביננו היה גם חברי ולא רק מקצועי.

לאורך התנסותי בניהול, הבנתי כי אין ממש "מטען" או משקל להיותי צעיר יותר מעובדים, חברי צוות, נציגי קרנות, מייסדי חברות אחרות או אם לחזור אחורה לשירות לפקודים. הנהגה אינה קשורה לגיל, אלא לניסיון, לעשייה, ליכולות ולקצועיות שאתה מביא איתך לתפקיד. הרבה פעמים אתה מתחיל מערכת יחסים על רקע מקצועי ורק לאחר זמן, אתה מגיע גם לאישי. זכורה לי עצה מצוינת שקיבלתי פעם ממפקדת בצבא – זה אולי מביך אבל רק לך, אז אל תעשה מזה עניין. כך בדיוק אני ניגש כיום לניהול צוותים ועובדים "מבוגרים ממני", ללקוחות, לקרנות ומשיקיעים ובכלל – אל תעשה מזה עניין.

כאשר אני מראיין עובדים טכנולוגיים יותר כמו מפתחים, העשייה מדברת ולרוב גם אם יש פער בגיל הוא כלל לא עולה, לעומת זאת שמראיינים מרקטינג, פרודקט –הדברים שאני פחות עוסק בהם יומיום יש יותר פערי גיל ומצאתי את עצמי תחילה נבוך אבל שוב זה מביך רק לך, זה עובד.

מצד הקרנות- דיברנו ונפגשנו עם כולם, קרנות מתחום הסייבר, קרנות גנריות יותר, קרנות אמריקאיות מהגדולות בעולם ,ב- 9%9 מהשיחות הגיל שלי מעולם לא עלה. כולם רצו לדעת מה אני מביא איתי לשולחן. בכלל יש משהו בלהיות מעורב בשמירה על ביטחון המדינה כשאתה בן 20, לדעת שהמלצות וטכנולוגיות שאתה מעורב בפיתוחם , אשר לא רק מבגר אותך אלא גם מעצים אותך ואת החזון והחלומות שלך, שמתחילים ממקום גבוה.

גיל צעיר יכול להית יתרון בעולם הטק והיזמות. בתור אדם צעיר, עדיין ללא משפחה ילדים משכנתא ( השילוש הקדוש בישראל) יש לי הרבה יותר חופש, זמן והאפשרות לקחת סיכונים (כמו הקמת חברה) ולהיות מעורב, להתנדב, לייצר קשרים מקצועיים וחברות ולהשקיע בחברה. אחד הפרטנרים שיושב בבורד אצלנו, שמע את גילי רק אחרי שחתמנו את כל ההסכמים, הוא לא רק שלא נרתע אלא ראה בכך יתרון כי "יש לי אש בעיינים". הוא גם היה המום מכמה הספקתי ביחס לגילי.

אנקטודה מצחיקה אחת זכורה לי במיוחד. הייתה רק פעם אחת שבה משקיע שאל אותי לגילי, פעם אחת מתוך מאות פגישות. לאורך כל הפגישה כל כמה דקות עלתה השאלה: בן כמה אתה אמרת? בניגוד למצופה השואל לא היה אמריקאי או משקיע זר אלא דווקא ישראלי.... נראה כי לאנשים ברחבי העולם קל יותר לראות ולהחשיב עשייה, ידע וניסיון.

כמה דברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים:

  1. תנהלו את התהליך, אל תתנו לו לנהל אתכם. בתור יזם (ובמיוחד כיזם צעיר) חשוב מאוד לדעת לא להיסחף אחרי אלא להוביל. במיוחד כאשר מדובר בגיוס כספים. הקרנות, המשקיעים כל אלו יכולים "לגרור" אתכם לכל מיני מקומות ולוחות זמנים שלא בהכרח הם הדבר הנכון ביותר לחברה.
  2.  תלוו את עצמכם במעטפת מגוונת של אנשים מתחומים שונים להתייעץ איתם לאורך הדרך.  בין אם זה הפאונדרים, או אנשים מאוד חזקים שהכרת לאורך הדרך. אם תקיפו את עצמך בדומים לכם, בעצם תביאו אותו דבר בדיוק "לשולחן". זה מאפשר שיח עשיר, חוצה תחומים ומגוון כאשר כל אחד מביא מהנסיון והרקע שלו. לצורך ההמחשה, אנחנו בחרנו להצטרף לאינטל איגנייט שאפשר לנו להיות חלק מפורום רחב של יזמים ואנשים מאוד מקצועיים שרק שמחים לשתף ולעזור.
  3. תמחישו את הייחוד שלכם - קרנות ולקוחות עולים לעשרות שיחות ביום, שמבחינתכם מאוד ברור במה כל אחד שונה מהאחר אבל לצד השני זה לא תמיד ברור. במקרה שלנו רק אחרי שיצרנו דמו עובד ומוחשי, הגיעה ההבנה האמיתית מצד הקרנות, השותפים והלקוחות לגבי מה יש לנו ביד, למה הוא פורץ דרך ושונה מכל מה שהיה עד עכשיו בתחום שלנו. המחשה מסייעת לא רק בהבנת המצר אלא מסייעת גם בהסברת ותקשור הייחוד, אתה כבר לא מדבר ברמה הטכנית אותה מבינים רק אנשים טכניים.
  4. להביא אנשי מקצוע מנוסים בתחומים שאינם טכנולוגיים ולתת להם להוביל. כיזם בתחילת הדרך עושים הכל מהכל, אולם יש תפקידים שהניסיון משחק תפקיד משמעותי. אנחנו שכרנו VP Marketing אחרי 3 חודשים בלבד, מתוך ההבנה כי אנחנו חייבים מומחית בעלת ניסיון רב בתחום ובחרנו לא לחכות, צעד אשר משתלם לנו מדי יום. חשוב מאוד לשחרר ולהביא מומחים בזמן על מנת לאפשר לחברה להמשיך ולגדול.
  5. להיות מעורב בקהילה, להכיר, ללמוד, להיות חלק. זה תורם ברמה המקצועית והאישית. עשייה, היא הדבר החשוב! אתה בעיקר מה שאתה עושה. כאשר מעורבים בקהילה, זה פותח דלתות נוספות, מאפשר להכיר אנשים שחווים דברים דומים אלייך.. ידע הוא דבר נבנה ובתחום של אבטחת אפליקציות קלאוד נייטיב- הידע עוד מצטבר, היו חלק ממנו.
  6. תשתדלו לעבוד מונחה קונטקסט ומוכוון מטרה. תייצרו לעצמכם רשימה של היעדים ארוכי הטווח, ומשם תצא לדרך ותבינו מה השלבים בדרך לשם. אם המטרה זה להוביל סטארטאפ, תבינו מה השלבים לשם, איזה כלים חסרים לך כדי להצליח במטרה הזאת ומה אתה יכול לעשות בזמן הזה כדי להצליח בענק. תכוונו הכי גבוה שאפשר, ואז תבינו מה המציאות מאפשרת.
  7. טיפ אחרון וחשוב הוא עצה שקיבלתי פעם - הדרך הכי טובה ללמוד איך פותחים סטארטאפ, זה פשוט לפתוח סטארטאפ. יש יתרון משמעותי בעבודה בסטארטאפים אחרים קודם, צבא זה לא הייטק, והייטק זה לא בהכרח סטארטאפ. הקצב, דיזיין-פרטנרשיפ לעומת לקוחות, תעדוף משימות, ההתנהלות היום-יומית היא שונה באופן מהותי וצריך להבין את זה לפני היציאה לדרך. הבנת השוק והתהליך (כפי שיצא לי לשמחתי) היא משמעותית מאוד, אבל אני יכול להעיד על עצמי שהבית ספר הכי טוב שקיבלתי - היה אחרי שהחברה קמה. במילים אחרות, פשוט לקפוץ למים ולהתחיל לשחות.

שתפו את הבלוג:

הירשמו לאיזור האישי

צרו פרופיל אישי באתר ותוכלו להתחבר לאחרים ואחרות, לקבל תכנים מותאמים אישית, ולשמור את התכנים שהכי מעניינים אתכם.

עוד תוכן בנושא:

הניוזלטר שלנו

הירשמו וקבלו עדכונים על פרקים חדשים, כתבות, אירועים ועוד הפתעות!

רוצים לקחת חלק בשיתוף ידע?

אם גם אתם רוצים להצטרף למשימה שלנו להעשיר את האקוסיסטם בידע ותובנות, אם אתם רוצים לשאול אותנו משהו, אם אתם מרגישים שיש משהו שעזר לכם וכולם צריכים לדעת, נשמח לשמוע. 

iconתשאלו אותנו הכל