logo
Frame 54

Startup for Startup,

סיפורי כשלונות של יזמים

2022-02-03

5 דקות קריאה

כשחולמים להקים משהו, בין אם זה סטארטאפ, או לבנות מוצר, או להתחיל פרויקט גדול, מדמיינים את רגעי ההצלחה ואת הפסגות שאפשר להגיע אליהן. מה שלא מדמיינים זה את רגעי הנפילה, האכזבות הקשות, ואת הכשלונות שבדרך.

אין יזם או יזמת שלא נכשלו המון בדרך שלהם. לפעמים הם יזכרו את רגעי הכישלון אפילו יותר מרגעי ההצלחה. הכישלון הוא אמנם עוד צעד בדרך להצלחה, אבל הוא יכול להרגיש הרבה יותר מזה. 

ביקשנו מיזמים ויזמות שיספרו לנו על הכשלונות שלהם, וכיצד הם התמודדו איתם.

למצוא פתרון למה שאינו בעיה

״יש לי מיליון כשלונות״ אומר ערן זינמן, מייסד ומנכ״ל משותף במאנדיי. ״עוד לפני מאנדיי, סגרתי סטארטאפ שהכישלון הכי גדול שלי בו היה שבניתי מוצר שאף אחד לא רצה. עבדתי במשך שנה על המוצר הזה, והיו לו המון קונספציות שגויות בראש - שהמוצר חייב להיות גמור לפני שמשחררים אותו לאוויר העולם, שחייבים לשייף ולשפר אותו, שהמון פיצ׳רים חסרים בו וכו׳. למדתי שאני צריך להיכשל לעיתים קרובות יותר, לקבל יותר פידבק, ולבנות משהו שאנשים באמת מעוניינים בו במקום להקדיש יותר מדי זמן בבניית טכנולוגיה שניתן לעשות לה Scale או שיש לה תשתית טכנולוגית מאוד מרשימה. לאף אחד לא אכפת מהתשתית שבנית אם אף אחד לא משתמש במוצר שלך״.

ניצן כהן ארזי היא מייסדת שותפה ב-Jolt. כששאלנו אותה על כישלון שחוותה, גם היא חשבה על מקרה שבו היא ניסתה לפתור בעיה שלא היתה קיימת. ״מאוד רצינו לשמר עובד שלנו שהיה איש מכירות מעולה שהתחיל למצות את התפקיד. החלטתי שאני תופרת עבורו תפקיד חדש שיתאים בדיוק לכישורים שלו״.

״מהר מאוד הבנתי שהתפקיד החדש גם לא היה מספיק עבור משרה מלאה, וגם הגדרות התפקיד לא היו מספיק ברורות, כך שאותו עובד לא באמת יכל להצליח בו. בסופו של דבר, הוא עזב את החברה בתחושה של החמצה, ואנחנו היינו מאוכזבים. הלקח שלמדתי מאותו מקרה הוא שפתרון צריך למצוא רק לבעיה, ולא לנסות לפתור בעיות שלא קיימות. גיוס או הצבה של מישהו בתפקיד חדש, חייבים לבוא אך ורק מתוך רצון לפתור בעיה ברורה ורק כשהוחלט שגיוס כוח אדם יוכל לפתור אותה״.

להיכשל כל יום מחדש

"כשלונות הן ללא ספק האבן דרך בדרך להצלחה״ אומר עדי עזריה, המנכ״ל של Workiz.  ״אני ׳מנסה׳ להיכשל לפחות פעם ביום. אני מקבל בברכה את הכישלון במטרה ללמוד ממנו. אני מרגיש הרבה יותר חכם, חזק, וטוב יותר מכל כישלון קטן שנתקל בדרכי. אני מציע לתת לעצמך מדי יום משימה קטנה שמרגישה מטורפת או בלתי אפשרית. למשל, אפשר לנסות לתת תמיכה טכנית ללקוחות מבלי להסגיר שאתם מנהלים את החברה. וודאו שאתם באמת מצליחים לעזור ללקוחות. גם אם לא תצליחו, תוכלו ללמוד מזה המון״.

עינת גז, מייסדת שותפה ומנכ״לית Papaya Global מודה שטעויות הן לא אירוע נקודתי, אלא חלק מהשגרה שלה. ״אני עושה הרבה מאוד טעויות על בסיס יומיומי, וזה חלק מכל תהליך של צמיחה וגדילה״ היא אומרת. ״כישלון אחד שמלווה אותי קרה לפני כמה שנים, בחברה הקודמת שהקדמתי. מכרתי 30% מהחברה לשותף הלא נכון. בסופו של דבר קניתי בחזרה את המניות שלי, אבל זה לקח לא פחות משנתיים. זה היה שיעור קשה מאוד שלימד אותי כמה חשוב להקשיב לאינסטינקטים שלי. אוקיי, וגם להקשיב לעורכי הדין שלי״.

״עשיתי המון המון טעויות במהלך חיי״ אומר גד מאור, מייסד שותף ומנכ״ל StoreMaven. ״אבל תמיד מצאתי את הדרך להתמקד במה שלמדתי מהן כך שמעולם שקעתי בחרטות״. 

כשהוא חושב על טעות שממנה למד הרבה, הוא נזכר בימים הראשונים שלו בחברתו הקודמת Shaker. ״בימים הראשונים שלנו, נתנו יותר מדי תשומת לב לתחרות שלנו. היו לכך כמה סיבות שחשבנו שהן הגיוניות: היינו צוות קטן שרודף אחרי חזון גדול בעולם שמלא בחברות רבות אמצעים. למרות זאת, בסופו של דבר, העובדה שהשקענו כל כך הרבה זמן ואנרגיה בתחרות שלנו הובילה אותנו לעשות החלטות ממקום של פחד במקום אומץ. חשוב להכיר את השוק ולהבין את האסטרטגיה של התחרות שלך, אבל באותו זמן, מה שבאמת חשוב זה להיות הגרסה הכי טובה של עצמך, ולא של אף אחד אחר. אתה צריך לדעת להתפקס על הביצוע שלך, ולא של מי שמסביבך״.

הרבה יזמים מודים שהם עושים טעויות רבות. לפעמים, הם גם מוכנים להודות בטעויות שהן חזרו עליהן שוב ושוב. יהלי סער, מייסד שותף ומנכ״ל Tailor Brands נזכר בטעות כזאת בדיוק. ״אני מודה שאני עושה טעויות כל יום, ואני משתדל להזכיר לעצמי שאני סך כל ההחלטות שלי, הטובות והרעות. אם אני שמח עם מי שאני, אני לא יכול לפחד מהטעויות שאני עושה ומהאפשרות ללמוד מהם ולהשתפר. ובכל זאת, ישנה טעות אחת שלקח לי המון זמן ללמוד ממנה״.

״לאורך הדרך ב-Tailor Brands דחפתי להגיע לתוצאות מהירות בכל מה שעשינו. הדחף שלי להצלחה מיידית סיכן את האפשרות להצלחה לטווח ארוך. כמובן שהיתה לי הצדקה בראש להחלטות שלי - היתה תקופה שנלחמנו על החיים של החברה ממש מדי יום, ואם לא יכולנו לדמיין את מחר, לא היה הרבה הגיון בתכנון שנה קדימה״.

״בדיעבד, הייתי יכול לאזן יותר בין הצרכים השונים, ולעזור לצמיחה שלנו להיות מהירה יותר. למדתי שאני חייב לשים עין גם על המטרות של השנה הבאה, גם אם המחר עדיין לוט בערפל״.

לפעמים כישלון הוא עניין של פרספקטיבה

כשאנחנו חושבים על כישלון בסטארטאפים, אנחנו חושבים על מוצר שלא מצא קהל או השקעה. אבל אפשר גם לבנות את המוצר הנכון, אבל לגלות שאתה לא במקום שאתה רוצה להיות בו. נטע שרייבר גמליאל, מייסדת שותפה של SafeUp, מרגישה ככה לגבי הסטארטאפ הראשון שהקימה. ״הסטארטאפ הראשון שלי הוא ממש כישלון מפואר, ולמדתי ממנו המון. המוצר היה אחלה, הוא עבד והיה לו פוטנציאל, אבל בסוף קמתי בבוקר ולא רציתי ללכת לפגוש את האנשים שעבדתי איתם והיה לי לא טוב ברמה האישית. אז למרות שזה עבד והיה פידבק טוב מהמשתמשות ואפילו קיבלנו השקעה עקרונית מהכרישים, מבחינתי זה היה כישלון.

בסופו של דבר אנחנו חיים רק פעם אחת ואת רוצה לקום בבוקר ולהיות שמחה. זה היה הדבר הכי חשוב שלמדתי, שגם אם משהו ממש מצליח, אם הדרך שלי לא הייתה טובה - זה כישלון. ההחלטה לוותר על הסטארטאפ הייתה החלטה קשה מאוד שלקחה המון זמן, במיוחד כשלא ידעתי מה הצעד הבא שלי. אבל בסוף זו הייתה ההחלטה הנכונה.״

דבר אחד שחזר אצל הרבה מהיזמים הוא לא רק הצורך להכיר בכישלון, אלא הצורך להכיר בהגדרה של כישלון. מאי פיאמנטה, מייסדת-שותפה ומנכ״לית Vee, מספרת על הצורך להבין איך מגדירים כישלון. ״כשעברתי מדימונה לתל אביב עשיתי את זה בלי כסף בכלל. תכננתי להסתדר עם עבודות של בניית אתרים בזמן שאני עובדת על החברה. ואז התחלנו תהליך גיוס וזה היה לנו מאוד קשה, בטח בגיוס הראשון. את הולכת מפגישה לפגישה ומקרן לקרן ומחכה שמישהו יניף לך דגל לבן אחד.

התהליך המשיך, עברו שישה או שבעה חודשים והאוויר כבר התחיל לצאת לי מהמפרשים, ואני זוכרת שבאחד הערבים התקשרתי לאמא שלי ב-23:00 ואמרתי לה ׳אמא, נכשלתי, אני צריכה לחזור לדימונה׳. 

למחרת בבוקר, כשקמתי, ראיתי שבקבוצה של הפיתוח יש בערך 400 הודעות והבנתי שהם עבדו כל הלילה על המוצר, ואז נפל לי האסימון. הייתי בטוחה שנכשלתי, אבל בעצם לא מדדתי נכון את ההצלחה שלי. הסיבה שאני מצליחה כל יום מחדש היא כי האנשים האלה עובדים כמו מטורפים, ובגלל המחויבות והרצון שלהם. התקשרתי לאמא שלי ואמרתי לה ׳אמא, קמתי בבוקר וראיתי את כל ההודעות של הצוות ואני מתאפסת וממשיכה לגייס׳ - ובאמת כמה ימים אחר כך גייסנו את המיליון דולר.

מה שלמדתי זה כמה חשוב להגדיר מה היא הצלחה ומה זה כישלון עבורי. כל כך הרבה פעמים אנחנו מרגישים שנכשלנו, אבל בעצם אנחנו לא יודעים אפילו מה ההגדרה של הצלחה. היום אין מצב שאנחנו מתחילים עבודה מול לקוח בלי שהגדרנו קודם מה תיחשב מבחינתנו הצלחה מולו, ובלי שהבנו איפה אנחנו שמים את אבני הדרך ואת הנקודות שנגדיר כמוצלחות״.

אחד הכלים הכי טובים להתמודדות עם הטעויות שעוד יבואו בעתיד זה להשכיל לחשוב עליהם מראש, ולהכניס אותם לפרופורציות הנכונות. " יש לי הרגל לדמיין את המקרה הגרוע ביותר שיכול לקרות" מספרת עינת גז. "אני מנסה לדמיין אותו לפרטי פרטים עד שהוא נהיה מאוד מוחשי בראש שלי - וזה יוצר מציאות שאני יכולה להתמודד איתה ולהתכונן אליה. ברוב המקרים, מבינים שהדברים במציאות לא קרובים להיות גרועים כמו שדמיינת."

אבל בסוף, חשוב גם לא לשקוע בכשלונות, לא להפוך אותם לעיקר. כשנשאלה מה המנטרה שלה, ענתה עינת גז "אל תסתכלו לאחור. אנחנו תמיד יכולים לעשות דברים טוב יותר, להתנהג בצורה שונה יותר, או לקבל החלטות נכונות יותר, אבל התמקדות בהווה ובעתיד היא תמיד הדבר הכי טוב לעשות".

שתפו את הבלוג:

הירשמו לאיזור האישי

צרו פרופיל אישי באתר ותוכלו להתחבר לאחרים ואחרות, לקבל תכנים מותאמים אישית, ולשמור את התכנים שהכי מעניינים אתכם.

עוד תוכן בנושא:

הניוזלטר שלנו

הירשמו וקבלו עדכונים על פרקים חדשים, כתבות, אירועים ועוד הפתעות!

רוצים לקחת חלק בשיתוף ידע?

אם גם אתם רוצים להצטרף למשימה שלנו להעשיר את האקוסיסטם בידע ותובנות, אם אתם רוצים לשאול אותנו משהו, אם אתם מרגישים שיש משהו שעזר לכם וכולם צריכים לדעת, נשמח לשמוע. 

iconתשאלו אותנו הכל