logo

דקות קריאה

6

״בשותף טוב אתה לא מחפש את העתק שלך. להפך - אתה מחפש מישהו שישלים אותך

דב הוא שותף מנהל ב-Grove Ventures - קרן הון סיכון ישראלית שמשקיעה בסטארטאפים early stage ושמה דגש מיוחד על טכנולוגיות עמוקות (Deep Tech)

הוא מוכר במיוחד כממציא הדיסק-און-קי. הוא הקים את M-Systems, שנרכשה ע"י SanDisk ב-2006 עבור 1.6 מיליארד דולר, ובהמשך ייסד וכיהן כיו״ר במספר חברות נוספות, והוציא 40 פטנטים שונים.

מעבר לזה, הוא גם זכה בלא מעט פרסים (כולל פרס "יזם השנה" של ארנסט אנד יאנג) ומחזיק בתואר דוקטור לשם כבוד ממספר אוניברסיטאות.

הוא מרצה בתדירות גבוהה באוניברסיטאות ובבתי ספר וגם משמש כמנטור ליזמים צעירים רבים, ומסייע להם להפוך קונספט משלבי המחקר לחברות של ממש.

ב-2016 הוציא את הספר ״100 דלתות - מבוא ליזמות״, שמאגד סיפורים ותובנות שאסף לאורך הדרך היזמית שעבר.

הכר את המייסד

אודות החברה

צוות

גיוס

דב מורן

Managing Partner at Grove Ventures

איזה מן בן אדם אתה צריך להיות בשביל שתוכל ליצור מיזם מצליח?

אתה צריך להיות קצת שרוט, שיהיה לך אגו בשמיים (או ביטחון עצמי מאוד מוצק) ושתהיה לך נכונות להיכנס לסבל הזה. אבל - זה שווה את זה! אופטימיסט חסר תקנה, רואה תמיד את חצי הכוס המלאה, איפשהו בסקלה ביו נועז ל"מסוכן", סקרן, אוהב אתגרים, פועל ללא מסגרות. 

חשוב לציין שכל יזם שונה מכל יזם אחר ואין רק דרך אחת להיות יזם.

מה אתה ממליץ לצעירים שרוצים להיכנס לעולם קרנות ההון סיכון?

יש ידע מסוים שהיית ממליץ לרכוש?

זה באמת נפלא לעבוד בקרן הון סיכון אבל הייתי ממליץ לך ללמוד קודם לתואר ראשון/שני. להתמחות במשהו. אחר כך ללכת לעבוד בחברה, להתנסות.

לאחר מכן אפשר להצטרף לקרן הון סיכון כאנליסט או Associate.

ברור שכל פעילות יזמית ויצירתית תשפר את סיכוייך להתקבל (אולי אפילו באמצע הלימודים).

ולגבי מה כדאי ללמוד - מקצועות כמו הנדסה, פיסיקה, כימיה, או ביולוגיה אם אלה מתאימים לך. אם הם לא - שיווק (מנהל עסקים), חשבונאות, או UX. ובעצם כל לימודים לגיטימיים אם עושים אותם בכובד ראש ומפיקים מהם מעבר לידע היבש.

ומה באמת הכי טוב בעיני? רפואה.

 איך הייתי בוחר את השותפים שלך לדרך? מה היו הפרמטרים שעל פיהם היית הולך עם שותפים כאלה ולא אחרים? איך יזם יכול להגיע לאנשים הנכונים ביותר לו?

שותפים זה הדבר החשוב ביותר עליו תחליטי ביזמות. אנשים באים עם שותפים שהם הכירו בלימודים, בצבא, אפילו בגן הילדים.

רצוי מאוד לקחת שותף או שותפה שאת מכירה מההיסטוריה ומודעת ליתרונות ולחסרונות שלו או שלה.

הוא לא צריך להיות העתק שלך. להפך - את מחפשת אנשים שישלימו אותך. שיהיו נחמדים, שיהיו ישרים, שיהיו כאלה שאת יכולה לסמוך עליהם. שיהיה להם AQ גבוה (AQ=Adversity Quotient), שתוכלי להישען עליהם בעת מצוקה.

נטוורקינג אפשר לעשות באוניברסיטה או מכללה, חברים, חברות, חברים של החברות, כנסים, Hacktons, או אולי בגן של הילדה.

ומה שכן - מצאת שותף או שותפה? אל תזדרזי לתת לו או לה חצי חברה. תעבדו קצת ביחד, תכינו את מצגת המשקיעים ביחד, תיקחו איזו החלטה קשה ביחד (כמו האם לעבוד בסביבה כמו Wework או במוסך של הבית של סבתא). תדברו הרבה על מה יהיה בעתיד שלכם ואיך כדי שתהיו מתואמים לגבי הערכים והמטרות שלכם.

רשמת 40 פטנטים, שזה מטורף! איך אתה חושב עליהם? מהרגע שאתה חושב שיש לך פטנט ביד, איך עובד התהליך? 

פטנטים? יש תשובה ידועה שלי. במקלחת שלנו לוקח כמה שניות עד שמגיעים המים החמים ואז אני פותח את המים ועומד בצד רועד מקור. זה הזמן שבו עלו בדעתי חלק מהרעיונות. תכלס, אם אתה לוקח נושא, עוסק בו, דש בו, בוחן אותו, אם אתה קורא מה חדש ולומד על איך עושים ומה עושים, יש סיכוי גבוה שתוכל לעלות גם על הרעיון של מה צריך לעשות וטרם נעשה.

מרגע שעולה רעיון לפטנט יש איש נפלא שעוזר לי לנתח את הרעיון (יש כאלה שהולכים מיד לפח כי הם לא פטנטבילים או כי יש להם מה שנקרא prior art). אם מגיעים למסקנה שזה טוב הוא כותב לי את הפטנט ומשם זה נשלח למשרד פטנטים שעוסק בהגהת הפטנט ובמשלוחו המסודר לרשם הפטנטים. יש גם טכניקה שנקראת provisional שמאפשרת תהליך מואץ וזול. זה מומלץ למי שאין לו כסף וזמן, כל עוד הוא מבין שחוסר רישום תוך שנה מחסל למעשה את הפטנטביליות וחושף את הרעיון.

 איזו שאלה היית רוצה שאשאל אותך שטרם נשאלה כאן? שאלה שבאמת תעזור לי לקדם ולהתקדם.

 יזמים טובים בוחרים את המשקיעים שלהם. אני יודע שזה משפט קשה לרוב הקוראים אז זה ככה: רוב היזמים פשוט פונים למשקיעים שהם מכירים. חלק פונים לכל המשקיעים הקיימים (אני מקבל פניות גם מסטארט-אפים באירלנד). היזמים הטובים מסתכלים על רשימת המשקיעים האפשריים ומנסים למצוא מי מהם מתאים. לאחר מכן הם מנסים לראות איפה המשקיע או הקרן הזאת השקיעו, באיזה שלב וכמה כסף הם השקיעו. הם גם בודקים מי המשקיע הרלוונטי בקרן, אולי יש להם חבר או מכר שמכיר את המשקיע. הטובים בוררים את הקרנות הטובות ומתמקדים בלהגיע אליהם במצב האופטימלי. עם מצגת ותוכנית עבודה מעולים.

וזאת השאלה שהייתי שואל: ״למה לבוא אליכם ולא לקרנות אחרות?״.

התשובה: לא תמיד נכון לבוא אלינו. יש קרנות שטובות הרבה יותר בתחומים כמו Market places, פינטק או בסייבר. אבל אם את עושה דיפ-טק אין ספק שאנחנו הקרן לבוא אליה. למה? כי אנחנו באמת מבינים. כי אנחנו מביאים מטען עצום של נסיון וידע בתחומים האלה. בגלל שאנחנו טובלים את הידיים בבוץ ועובדים מאוד קשה עם החברות שלנו כדי לעזור להם לחצות את הרוביקון הזה. בגלל שאנחנו People first ואפשר לדבר עם כל מנכ"ל של חברה שהשקענו בה ולשמוע מה הפידבק שלו עלינו. בגלל שאנחנו יודעים לעשות את ההשקעה הראשונה וגם את השניה ולעזור להביא את הכסף גם בסיבוב השלישי והרביעי (דרך הקשרים המיוחדים שלנו עם הקרנות הגדולות בחו"ל וגופי פיננסים/תעשייה רלוונטים) ועוד משהו אחד - בגלל שאנחנו קונים מפעם לפעם מתנות לבן/בת הזוג של היזם/יזמת.

 

לירן חיימוביץ
עברית

4 דקות קריאה

אוגוסט 2022
עברית
4 דקות קריאה
אוגוסט 2022

המשימה היא לבנות מוצר שמייצר ערך משמעותי ללקוחות שלה. בסופו של יום, חברות קמות ונופלות בדיוק על שאלת הערך ללקוחות

עמית בן דב
עברית

3 דקות קריאה

פברואר 2022
עברית
3 דקות קריאה
פברואר 2022

לא הייתה אסטרטגיית מכירות. אני בעצמי עניתי לטלפון וניסיתי את מזלי.

הכר את המייסד

הכר את המייסד

אודות החברה

צוות

גיוס

iconתשאלו אותנו הכל