logo
Frame 45

גיל בן ארצי,

UpWest

גם אנחנו פספסנו השקעה בחברות שהפכו לגדולות. זה מה שלמדנו

2022-02-17

3 דקות קריאה

  • לא כל הפספוסים נבראו שווים

לכל משקיע יש את הסיפור על איך הוא פספס הזדמנות להשקיע בסטארטאפ מעולה. Sequoia ויתרה על ההשקעה בפייסבוק. Bessemer אפילו הקדישו עמוד שלם באתר שלהם למה שהם מכנים ה"אנטי פורטפוליו" שבו הם כותבים על כל החברות האייקוניות שהם פספסו לאורך הדרך - ממש מומלץ לקרוא.



פרד ווילסון מ-Union Square Ventures כתב פוסט מפורסם בבלוג שלו על איך הוא ויתר על השקעה ב-Airbnb (הוא כן השקיע בטוויטר וב-Coinbase בסבב Seed, כך שאני חושב שהוא מסודר). הדבר החשוב למשקיעים זה לא לשקוע במחשבות על מה היה יכול להיות, אלא ללמוד מהפספוס. אבל אני אגיע לזה.

קודם כל, איך משקיעים צריכים להגדיר ״פספוס״? למשקיעים בשלבי Pre-seed ו-Seed אשר משקיעים במגוון רחב של נושאים, כמו שאנחנו ב-UpWest עושים, יש יכולת להשקיע ברוב מוחלט של חברות בשלבים מוקדמים. ישנם מקרים שבהם תחום המומחיות של הסטארטאפ הוא לחלוטין מחוץ לפוקוס שלנו, או שסכום ההשקעה הוא באופן דרמטי רחוק ממה שאנחנו מחפשים. אבל לרוב, אנחנו נוכל להשקיע במגוון רחב מאוד של חברות, ולכן אתם יכולים להיות בטוחים שרשימת ההשקעות שפספסנו היא רשימה ארוכה מאוד.

עבורי, פספוס זה כשאהבנו את הצוות של החברה, היתה לנו אפשרות להשקיע ובכל זאת בסוף לא הצענו את ההשקעה. בנוסף, וזה חשוב לא פחות, זה פספוס כשאני יכול ללמוד ממנו משהו חדש, ולמנוע את הטעות להבא.

  • המפתח הוא ללמוד מפספוסים

ניואנס חשוב להגדרת פספוס הוא סביב הקשר שאנחנו יוצרים עם הפאונדרים. בשבילנו, כשאנחנו משקיעים בחברה, אנחנו נכנסים לזה כל כולנו. אנחנו שמים את מירב המשקל שלנו מאחורי הסטארטאפ ומנסים לעזור להם ככל שאנחנו יכולים סביב נושאים כמו בניית הטכנולוגיה, סקייל לביזנס, גיוס טאלנטים, זיהוי דרכי התקדמות למימון עתידי וכו׳. 

היו מקרים שויתרנו על השקעה בחברה כי לא היה לנו קשר טוב עם הצוות שלה, ולימים החברה צמחה. אבל האם אני יכול להחשיב את זה כפספוס? מה אנחנו יכולים ללמוד מזה - להשקיע למרות המחסור בחיבור לצוות? אני לא חושב שפאונדרים ירצו שנשקיע בהם בלי קשר חזק שאנחנו חושבים שהוא קריטי להשקעה בשלבים מוקדמים. לפעמים משקיעים ופאונדרים פשוט לא נועדו לעבוד אחד עם השני, למרות ששני הצדדים מצוינים, וזה ממש בסדר. אתם יודעים, בדיוק כמו שבחיים האמיתיים בוחרים את בן או בת הזוג שהכי מתאימים לכם . אני מעדיף להתמקד בפספוסים שכן אוכל ללמוד מהם. 

במקום לתת לפספוסים להגדיר אותנו, אנחנו רוצים לתת לתת למסקנות מכל פספוס לעזור לנו להפוך למשקיעים טובים יותר. לאורך השנים, הרעיון הזה עזר לנו לשים פוקוס על החזון של הפאונדרים לעתיד התעשיה שהם מתמקדים בו, לזהות טוב יותר את האנשים הנכונים שיכולים לעזור לנו בתהליך ה-Due diligence, ולנסות להבדיל בין המהות לבין ה״רעש״ סביב חברה מסוימת. 

באופן ספציפי, אנחנו מנסים לזהות שאלה אחת או שתיים שאנחנו חייבים לענות עליהם בשביל שנוכל לדעת שאנחנו מוכנים להשקיע, בזמן שאנחנו צריכים להרגיש בנוח עם הסיכונים (הרבים) שעדיין קיימים בהשקעה. השאלות האלה יכולות להיות סביב נושאים כמו אסטרטגיות Go-to-market, סוג הלקוחות וכו׳. אנחנו מתמקדים בשאלות האלה בשביל לעזור לנו לעשות החלטות טובות יותר ולא לחזור על אותן הטעויות שוב ושוב (בזמן שאנחנו מכירים בעובדה שעדיין נוכל לעשות טעויות חדשות).

  • חשוב לנו ללמוד גם מהצלחות

זה נכון שאנחנו לומדים מהכשלונות שלנו יותר משאנחנו לומדים מההצלחות, אבל זה חשוב גם להסתכל לאחור ולראות מה עבד עבורנו בעבר, ואיך העקרונות הללו יכולים להישמר כשאנחנו ממשיכים קדימה.

ב-UpWest, היתה לנו זכות גדולה להיות הראשונים שהשקיעו בסבב Pre-seed ב-SentinelOne. ששנה שעברה יצאו ל-IPO הגדול ביותר אי פעם לחברת אבטחת סייבר. באופן דומה, היינו החברה הראשונה שהשקיעה בחברות כמו HoneyBook, Cycognito, Stampli, Imubit ועוד עשרות חברות מצוינות. בכל מקרה כזה, אנחנו מנסים לזהות מה גרם לנו לעשות את ההשקעה, ולנסות להטמיע את המסקנות הללו ב-DNA שלנו.

למרות שהזמנים משתנים, וגודל ההשקעות הראשוניות הולך וגדל, בזמן שמספר הולך וגדל של משקיעי Seed מתחרים על כל הזדמנות, הדרך שלנו להיות משקיעים טובים היא להישאר נאמנים לעצמנו. נכון, משקיעים צריכים להסתגל לזמנים החדשים, אבל אסור לנו לשכוח מה הביא אותנו לאיפה שאנחנו או להסתכן בלפספס אפילו מספר גדול יותר של חברות שבעבר השקענו בהן. 

  • אתם לא לבד

בימים ההם, כשיכולנו להיפגש באירועים פנים אל פנים (האם הימים האלה אי פעם ישובו???), היתה לי פרזנטציה שנהגתי לעשות לפאונדרים על כיצד לפנות נכון למשקיעים. בשקופית הראשונה של המצגת שלי, הצגתי שלושה מספרים של שלוש חברות שונות. ״לינקדאין - 25. סקייפ - 40. גוגל - 55״. שאלתי את הקהל האם מישהו יודע מה המשמעות של המספרים האלה. בערך חצי מהפעמים מישהו מהקהל ניחש נכונה: אלה מספר הסירובים שכל אחת מהחברות האייקוניות האלה קיבלו לפני שהם קיבלו את ההשקעה הראשונית שלהם.

אז, גם אם אתם קיבלתם הרבה מאוד סירובים, כן נסו להתאים את עצמכם וללמוד מהחוויות הללו, אבל גם תזכרו שאתם ממש בחברה טובה. ולמשקיעים שביננו כדי לזכור, שגם אם אתם פספסתם חברה שצמחה להיות אחר כך חברה גדולה, גם אתם ככל הנראה בחברה ממש טובה.

שתפו את הבלוג:

הירשמו לאיזור האישי

צרו פרופיל אישי באתר ותוכלו להתחבר לאחרים ואחרות, לקבל תכנים מותאמים אישית, ולשמור את התכנים שהכי מעניינים אתכם.

עוד תוכן בנושא:

הניוזלטר שלנו

הירשמו וקבלו עדכונים על פרקים חדשים, כתבות, אירועים ועוד הפתעות!

רוצים לקחת חלק בשיתוף ידע?

אם גם אתם רוצים להצטרף למשימה שלנו להעשיר את האקוסיסטם בידע ותובנות, אם אתם רוצים לשאול אותנו משהו, אם אתם מרגישים שיש משהו שעזר לכם וכולם צריכים לדעת, נשמח לשמוע. 

iconתשאלו אותנו הכל